کرونا، وفاداری، اعتماد

مقالات خرداد ۷, ۱۳۹۹ کد خبر : 1942 Print This Post
۴۵۶

#سلام_نام_خداست

جهان در چند ماه اخیر , فراگیر ترین بحران تجربه شده اش را از سرمی گذراند . بلی بحران پیش آمده از بیماری #کرونا تمام بازارها را تحت تاثیر قرار داده است  وبسیاری از  کسب و کار های خرد یا از بین رفته اند و یا در شرف نابودی هستند .کسب و کارهای   بزرگتر هم به واسطه قدرت مالی و یا تبلیغات … از بین نرفته اند , که البته زمان آبستن حوادث بسیاری است و باید آینده را تجربه کرد .توجه تان را به  یکی از مولفه های بازار جلب نمایم , وفاداری .نکته جالب قضیه در مورد مفهوم وفاداری , این  است , مشتریان دیگر برداشت های گذشته را از این مفهوم  ندارند . دیگر مشتری به  پای یک برند نمی نشیند . چرا که پول و بهای خدمات را در دست دارد و خرید تنها خرید نیست! تفریح هم به آن اضافه شده است  . بعضی وقتها سرعت , بعضی مواقع کیفیتِ دریافت خدمات , خرده فرهنگ های مهاجم و بسیاری از عوامل در فرآیندِ فروش تاثیر به سزایی دارند .با این  توضیحات  فاداری را دیگر نمی توان ذیل مفاهیم اخلاقی گنجاند . مشتری با اینکه کماکان شما را می خواهد ولی خدمات را از به صرفه ترین مرجعِ دیگر تهیه می کند . کرونا بیشتر از همه دامان کسب و کارهای مبتنی بر خدمات را گرفته است . معمولا خدمات کمتر ,کالایی قابل لمس است . بیمه شاهدی بر این مدعاست . نمایندگان فروش بیمه و به تبع آن شرکتهای بیمه در اکثریت رشته های بیمه ای با افت پرتفوی شان روبرو شده اند . به آمار های چند ماهه اخیر شرکتهای بیمه نگاه کنید , بازیابی این بازار از دست رفته و برگشتن به شرایط قبل از کرونا در یکی دو سال آینده به نظر بسیار خوشبینانه خواهد بود . سرمایه ها به بازارهای دیگر کوچ کرده اند . بیمه شخص ثالث البته کمتر از دیگر رشته ها آسیب دیده و سبب آن نیز قانون اجباری بیمه شخص ثالث است که صاحبان خودرو و وسائط نقلیه موتوری را مجبور به ابتیاع بیمه نامه نموده . پرتفوی این رشته نیز با سرعت بیشتری در بین شرکتهای بیمه ای دیگر پخش خواهد شد . بیمه ایران به سبب اندام تبل و نتراشیده اش به بهانه های گوناگون مشتریان را ناراضی کرده است . دریافت حق بیمه از بیمه گزاران در بیمه ایران به یکی از معضلات تبدیل شده است . صدور بیمه نامه هم برای شبکه فروش سختیهای خاص خودش را دارد . دریافت کد یکتا که از سوی بیمه مرکزی با مکانیسمی خاص و عجیب اختصاص می یابد  گاه و ناگاه قطع است . اخیرا بیمه نامه فیزیکی و کاغذی نیز به دستور بیمه مرکزی حذف شده (#حذف_بیمه_نامه_کاغذی ) و باز هم بیمه ایران به سبب دولتی بودن مجبور است پیشاهنگ اجرا باشد . و مهمتر از همه پرداخت خسارت , که به مانند همیشه مشکلی اساسی است . همه این دلایل در آینده باعث خواهد شد که سبد بیمه شخص ثالث بیمه ایران بین بیمه های دیگر  پخش شود . و به نظر نمی رسد که بیمه ایران دیگر راهبر بازار بیمه شخص ثالث در کشور بماند . اما برگردیم به کرونا و دوران پسا کورونا ,نقطه قوت شرکتهای بیمه , #شبکه_فروش مویرگی نمایندگان بیمه است که متاسفانه به دلایل گوناگون و نابخردانه شرکتهای بیمه و همچنین بیمه مرکزی , قدم به قدم در حال کم توان کردن و حذف آنها می باشند . این رفتار با دلایل گوناگونی توجیح می شود . صرفه جویی در هزینه ها ,ارتباط بهتر و به روز تر با بیمه گزاران … دلایلی از این قبیل هستند . ناگفته هویداست که شبکه فروش عصاره دستچین کردن و انتخاب شرکتهای بیمه , بین انبوهی از کاندیداهاست . و آنچه که غیر قابل انکارو با عث تعجب , این است که هنوز هم شرکتهای بیمه به شدت در حال اعطای نمایندگی به درخواست کننده ها هستند . چرا تا به حال شرکتهای بیمه نمایندگانشان را به تجهیزات و نرم افزارهای به روز مجهز نکرده اند که مجبور باشند سریع بدیلی برای شبکه فروش نمایندگی شان دست و پاکنند ؟ این سوال , سوالی به حق و به جاست که شرکتهای بیمه و همچنین بیمه مرکزی باید جوابی در خور برایش داشته باشند . اما تازه واردان فروش بیمه چه کسانی هستند ؟ #دفاتر_پیشخوان دولت به سبب پراکندگی شان بسیار برای شرکتهای بیمه فرینده هستند اما از باب آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد چرا که دفاتر پیشخوان با مشکل عدم تخصص در تشخیص ریسک روبرو هستند و به سبب جنس کارشان مجبورند همه چیز را فدای سرعت کنند . از طرفی ورشکستگی و عدم توجیه مالی , آنها را به محلی برای عدم اعتماد در بازار بیمه تبدیل کرده است . تخصص شبکه فروش مدیریت ریسک و ارتباط سینه به سینه با بیمه گزاران است که آنها را به محرم اسرار بیمه گزاران تبدیل کرده است . تازه واردِ دیگر این میدان مبارزه  , فروشهای مجازی و #استارت_آپ های واسطه فروش بیمه هستند .هنوز راز گشایی کاملی از مبدأ و ذینفعان اینان وجود ندارد و لی رانتهای بسیاری تابه حال برای ایجاد و نشو و نمای آنها هزینه شده است وپشت بهانه دسترسی آسان و به روز بیمه گزاران خود را پناه داده اند.این توضیح لازم است که نقض مکرر قوانین مصرح چه در حوزه افرادِ مجاز به فروش بیمه نامه و چه قوانین شکلی عقد بیمه , نتیجه میدان دادن به  این استارت آپ هاست که در این میان جای نهاد های نظارتی بسیار خالیست. سیستم اداری چاق و تنبل و خواب آلوده بیمه هم توان خلاقیت و پیشنهاد قوانین به روز را به نهاد های قانون گزار ندارد . اما این  نقض مکرر قانون که با سکوت و تایید ناظران نظارت کننده به وقوع می انجامد نتیجه ای جز بی اعتباری قانون ندارد و این باد کاشتن سر انجامی جز درو طوفان در بر نخواهد داشت .

#نمایندگان_بیمه_حافظان_آرامش

# کادر_درمان_حافظان_سلامت

 

سبحان همتی

عضو هیت مدیره انجمن صنفی نمایندگان بیمه ایران استان گیلان

نظرات
نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

ویژه انجمن
http://iraninsurance.ir/

گوناگون

خرید آنلاین بیمه نامه